بیوگرافی
از ویکیپدیا، دایرهالمعارف آزاد.
دیوید "دیو" فلیشر (14 ژوئیه 1894 – 25 ژوئن 1979) یک انیماتور، کارگردان فیلم و تهیهکننده فیلم آمریکایی بود که به عنوان یکی از مالکین استودیوهای فلیشر همراه با برادر بزرگترش مکس فلیشر شناخته میشود. او اهل شهر نیویورک بود.
حدود سالهای 1913-1914، دیو به عنوان یک ویرایشگر...
از ویکیپدیا، دایرهالمعارف آزاد.
دیوید "دیو" فلیشر (14 ژوئیه 1894 – 25 ژوئن 1979) یک انیماتور، کارگردان فیلم و تهیهکننده فیلم آمریکایی بود که به عنوان یکی از مالکین استودیوهای فلیشر همراه با برادر بزرگترش مکس فلیشر شناخته میشود. او اهل شهر نیویورک بود.
حدود سالهای 1913-1914، دیو به عنوان یک ویرایشگر فیلم برای شعبه آمریکایی پاته، شرکت فرانسوی که بزرگترین شرکت تولید و توزیع فیلم در جهان و بزرگترین سازنده تجهیزات فیلم در دهههای اولیه قرن بیستم بود، شروع به کار کرد.
دیو فلیشر در روزهای اولیه برادران به عنوان مدل روتوسکوپی برای اولین شخصیتشان، ککو د کلاون، شناخته میشد. او به کارگردان و سپس تهیهکننده تولیدات استودیو تبدیل شد. اگرچه او به عنوان "کارگردان" هر فیلمی که از استودیو فلیشر از 1921 تا 1942 منتشر شد، شناخته میشود، انیماتورهای اصلی در واقع وظایف کارگردانی را انجام میدادند و فلیشر عمدتاً به عنوان تهیهکننده فعالیت میکرد. از میان مجموعههای کارتونی که فلیشر در این دوره نظارت میکرد، میتوان به تاکارتونها، کارتونهای بتّی بوپ، پوپای ملوان، کلاسیکهای رنگی و چندین مورد دیگر اشاره کرد؛ پوپای به رقیب اصلی میکیماوس تبدیل شد. او همچنین بر دو ویژگی انیمیشنی که از طریق پارامونت پیکچرز منتشر شد، نظارت داشت: سفرهای گالیور (1939) و آقای باگ به شهر میرود (1941). بدهی استودیوهای فلیشر به پارامونت به خاطر بودجه آن ویژگیها، که با عدم موفقیت کارتونهای غیرپوپای استودیو تشدید شد، از سوی پارامونت خواسته شد؛ این امر برادران را مجبور کرد که استودیو را در 24 مه 1941 به پارامونت واگذار کنند. با این حال، هر دو هنوز برای مدتی قادر بودند که بر استودیو فلیشر نظارت داشته باشند.
پارامونت از فلیشر خواست که قهرمان محبوب کتابهای کمیک سوپرمن را در یک سری کارتون قرار دهد. سری کارتون سوپرمن با بودجه بالا به موفقترین کارتون دوره پایانی استودیو فلیشر تبدیل شد. با این حال، روابط بین دیو و مکس رو به وخامت گذاشت. این اختلافات پس از آنکه دیو متاهل در سال 1938 با منشیاش در میامی رابطه نامشروعی آغاز کرد، آغاز شد و با منازعات شخصی و حرفهای بیشتری همراه بود.
در آوریل 1942، فلیشر که دیگر قادر به همکاری با برادرش نبود، شرکت را ترک کرد تا رئیس اسکرین جمز در کلمبیا پیکچرز شود، اگرچه او تا زمان reorganized شدن استودیو توسط پارامونت در مه 1942 که قراردادهای مکس و دیو به پایان رسید، به عنوان مدیر مشترک استودیو فلیشر باقی ماند. اکنون که به طور کامل متعلق به پارامونت بود، استودیو به نام فیمس استودیو reorganized شد، اگرچه نام رسمی آن تا مه 1943 اتخاذ نشد.
در اواخر دهه 1940، فلیشر به یونیورسال منتقل شد، جایی که به عنوان کارشناس جلوههای ویژه و حلکننده عمومی مشکلات، در فیلمهایی مانند فرانسیس (1950)، پرندگان (1963) و میلی مدرن (1967) کار کرد.
فلیشر در 25 ژوئن 1979 به دلیل سکته مغزی در وودلند هیلز، کالیفرنیا درگذشت و بیش از یک دهه را در دوران بازنشستگی سپری کرده بود.
نمایش بیشتر